BismiLlahirRahmanirRahim~

Tuesday, 28 January 2014

Ekspedisi Bukit Broga~

Coretan kali ini dimulakan dengan menyebut nama-Mu Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.  Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad sollallahu ’alaihi wasallam serta keluarga baginda. Semoga kalian semua berada dalam naungan kasih sayang Ilahi. J

Alkisahnya pada 26 Januari yang lalu, ana bersama barisan Majlis Tertinggi Gelanggang Indera Bentara **Page Facebook / Blog Indera Bentara** (Persatuan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia-PSSPGM) telah memulakan perjalanan kami ke Bukit Broga yang terletak di Semenyih, Selangor.

Kami bergerak keluar dari IPG pada jam 8.30 pagi seusai kami bersarapan di sebuah kedai makan yang berhampiran. Perjalanan kami dari Lembah Pantai menuju ke  Semenyih mengambil masa kira-kira satu jam.

Apabila kami sampai di Bukit Broga, kami dapat lihat betapa ramainya orang yang berada di situ untuk berekreasi mendaki bukit. Hal ini dapat dikukuhkan lagi dengan hampir kesemua tempat parking yang disediakan adalah PENUH!! Ditambah pula dengan deretan kereta yang diparking di tepi-tepi jalan raya kerana sudah tidak ada ruang kosong di tempat parking yang disediakan.

Kami :)

Di samping itu, terdapat juga dua kumpulan pelajar sekolah yang membuat aktiviti pendakian bukit ini iaitu MRSM Felda yang terletak di negeri Perak dan MRSM Serting, Negeri Sembilan. Hal ini boleh dijadikan contoh yang baik kerana para pelajar turut dilatih untuk terlibat dengan aktiviti ko-kurikulum, di samping penekanan diberikan dalam bidang akademik. (Ni bunyi dah macam cikgu bercakap..hhehe..) Pepatah Arab ada mengatakan :


**Al-aqlu saleem, fi jismi saleem**

**Akal yang cerdas terletak pada badan yang cergas**


Tanpa bercakap lebih panjang, kami seramai tujuh orang adik-beradik gayong memulakan langkah kami mendaki BUKIT BROGA pada jam 9.30 pagi. Sebenarnya kalau nak sedap (macamlaa boleh rasa :P ), pendakian boleh dimulakan pada awal pagi seperti jam 6.30 pagi. Hal ini kerana pabila kita dah sampai di puncak sana, kita dapat melihat SUNRISE!! Kan BEST bunyinya tuu.. :D

Kemudian, pada beberapa ketika, kita boleh memilih untuk menggunakan jalan A atau jalan B. Salah satu jalan merupakan jalan yang lebih mencabar seperti lebih curam.


 Pelajar MRSM


 Penatt mendaki ke? hhehe :P


Antara laluan yang kami perlu harungi~


PERINGATAN!! Sila pastikan kasut yang anda pakai semasa pendakian adalah kasut yang bersesuaian. Lebih baik jika tapak kasut anda mempunyai ‘grip’ (cengkaman) yang kuat. Ataupun lebih senang mengatakan jika anda menggunakan kasut khas untuk ‘hiking’. Hal ini kerana hampir 75% perjalanan anda akan melalui jalan tanah yang kering kontang, berdebu, berbukit curam. Maka nanti pendakian anda akan lebih lancar dan selamat. Kalau tidak, andai tidak bernasib baik, anda boleh tergelincir atau terjatuh kerana permukaannya yang agak licin. 

P/S : Keadaan ini tidak perlu dibimbangkan kerana pada waktu itu cuaca panas yang menyebabkan 
permukaan tanah sedikit kering.


 Ekspedisi kami :)

Rakaman Video Aksi Tempur :)

Aksi mengunci Awie~


Rakaman Video Bunga Teratai Di Atas Hamparan Batu Bukit Broga :) 


Setelah lebih kurang satu jam pendakian, kami berjaya sampai ke puncak Bukit Broga. TAHNIAH dan SYABAS kepada semua adik beradik gayong Indera Bentara kerana cekal dan kuat menempuh cabaran sepanjang perjalanan menuju puncak bukit ini. Ada di satu tempat tu, kami perlu mendaki bukit yang agak tinggi dan curam yang tidak ada tali atau pokok untuk kami berpegang padanya. 


 Semasa menuruni bukit~


 Laluan ber'tangga'~


Ekspresi menggambarkan segalanya~


Semasa mendaki separuh perjalanan, sahabatku Sahira, langsung tidak boleh tengok ke bawah. GAYAT!! Lantas pendakian tu diteruskan sehingga sampai ke kawasan lapang di atas bukit tersebut. Huh!! Terasa lemah lutut dan semangat semasa memanjat bukit tu. Taaaaapi, pabila dah sampai di atas puncak Bukit Broga, alhamduliLlah. Terasa nikmatnya.

SubhanaLlah. AlhamduliLlah. Allahuakbar! Betapa besarnya keagungan-Nya yang Maha Pencipta dan Berkuasa terhadap segala yang ada di alam semesta ini.

**AMAZING**

 Pendekar~


Sebahagian adik beradik Indera Bentara~
**we're happy family**


 Kakak-kakak ana :D


Abang-abang :)


Kami mengambil masa dalam satu jam untuk sampai ke puncak dan meluangkan masa di sana untuk beberapa ketika. Pabila jarum jam menunjukkan pukul 11.30 pagi, kami mula bergerak untuk menuruni Bukit Broga.

AlhamduliLlah, cuaca pada hari itu sangatlah baik kerana kami tidaklah terlalu panas dek pancaran sang suria. Sepanjang pendakian tersebut, kami dapat berjumpa dengan ramai orang termasuklah pelancong warga Eropah, pelajar IPG Kampus Agama Islam, Bangi serta kanak-kanak kecil turut mendaki Bukit Broga. Di tengah penat lelah kami mendaki, bagi ana, kanak-kanak kecil itulah yang menjadi antara sumber perangsang semangat untuk terus berusaha mendaki kerana hati membisik :

‘Jika anak kecil tu boleh sampai ke puncak, apatah lagi ana.
Pucuk pangkalnya, teruskan berusaha, kuat dan jangan berputus asa!’.

--------------


 Khalifah Muda / Presiden Persatuan / Jurulatih Gelanggang :)
Saudara Abdul Khalim bin Abdul Razak

 Jurulatih / Jurupandu ekspedisi :)
Saudara Faiz Azis

 Bendahari Persatuan :)
Saudara Aiman

Jurulatih Muda :)
Saudara Muhd Nawawi 

-----------------------

 Timbalan Presiden Persatuan :)
Saudari Mahirah Waily

 Timbalan Setiausaha Persatuan :)
Saudari Sahira a/p Lim Laun How

Exco Srikandi & Helwani Persatuan :)
Ana Sofea


Seterusnya, sebelum pulang ke IPG, kami singgah di Kajang untuk menikmati ABC dan ais cendol. 

**Slurpp** 

Deduksinya, diharapkan selepas ini kita dapat merancang lagi aktiviti seperti ini yang dapat mengeratkan ukhuwah sesama kita, di samping dapat menyihatkan tubuh badan.

-------------------

Bicara Sofea : Pendakian ini seperti perjalanan kehidupan kita di dunia yang fana ini. Di sepanjang perjalanan, kita akan dihalangi dengan ranting-ranting pokok, batu-batu besar serta perlu mendaki bukit yang curam. Seperti mana dalam kehidupan sebenar, pasti kita akan menghadapi dugaan, cabaran dan ujian hidup. Pabila kita terasa lemah atau rebah, bangkitlah dan kuatlah demi DIA.

Sesuatu ujian dititipkan untuk kita adalah bukan untuk melemahkan kita, bahkan tetapi adalah untuk menjadikan kita lebih kuat. Mungkin sebelum ini kita tidak sedar akan keupayaan dan kebolehan kita,  namun setelah diuji, barulah kita sedar bahawa kita adalah orang yang kuat. Perkara yang paling penting sekali adalah jangan sesekali berputus asa. Hal ini kerana jika perkara tersebut berlaku, maka kita akan kalah dan tidak berjaya.

Ingatlah! Kejayaan tidak akan kita kecapi jika diri kita sendiri tidak berusaha dan bangkit menghadapi cabaran hidup. Hidup tanpa diuji adalah sama dengan kertas kosong yang tiada warna. Kusam. Maka, setiap ujian inilah yang akan memberikan warna-warni kehidupan kita agar ia lebih bermakna dan setiap ujian itu akan mengangkat darjat kita jika kita dapat mengatasinya dengan izin Allah.

Untuk adik beradik gayong, jazakaLlahu khairan jazak atas segalanya. Moga ukhuwah kita terjalin dengan redha Ilahi. Selepas ni bolehlah kita buat program dengan semua adik beradik gayong Indera Bentara bersama Cikgu Azrul pulak ya J

Wallahua’lam. Wassalam <3


Post a Comment