BismiLlahirRahmanirRahim~

Sunday, 19 January 2014

Resepi : Kek Batik **Simple But Nice**

BismiLlahirRahmanirRahim.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Minggu lepas dek kerana mengidam kek batik yang dijual di kafe tempat ana belajar, tapi ana tak beli sebab rasa macam kureng berbaloi sikit sebab sikit je dalam sebekas tu. Harga pulak agak mahal laa bagi ana. (Musim pokai sebab elaun tak masuk lagi~) 

Maka, dengan semangatnya ana balik rumah makcik ana dan mulakan 
projek ‘Periuk Menari Kuali Terbang’ ni. Ehehh..



Resepi ni ana dapat daripada godek-godek internet jugak. Kemudian, campur-campur laa ambil yang mana kita suka atau senang nak buat.
**Ikut Citarasa Masing-masing k**

Bahan-bahan :

(Beli kat Pasaraya HERO. Pasaraya HEROIN tak lama lagi akan bukak. Ngee~ )

v  1 paket Biskut Marie (patah-patahkan kepada 3-4 bahagian)
Nota : lebih baik guna yang original berbanding perisa coklat

v  1 paket Milo (200g) / 1 cawan serbuk koko / 1 pek coklat masakan
Nota : boleh pilih salah satu ikut selera anda

v  ½ tin susu pekat
Nota : kurangkan manis dalam makanan, lebihkan manis dalam senyuman J
*Pesanan Penaja*

v  1 buku buttercup (250g)


Cara-cara :

1.       Cairkan buttercup dalam kuali / periuk.
*Pastikan  api dapur pasang kecil je tau. Kalau api dapur besar, nanti jadi kek pelikat pulak. Hehh*



2.       Masukkan susu dan serbuk milo ke dalam kuali / periuk.
*Kacau secara berterusan ya, jangan sampai berketul-ketul milo tu*




3.       Apabila dah larut dan sebati, masukkan separuh cawan air masak.
*Untuk mengelakkan daripada terlalu pekat*



4.       Kemudian apabila masakan dalam kuali dah menggelegak blurp-blurp-blurp (siap ada sound effect ni),  masukkan biskut yang telah disilatkan tadi. Gaulkan semuanya bagi rata, adil dan saksama (bunyi macam hakim pulak dah).
*ana kurangkan kuantiti biskut supaya nanti coklat dia lagi banyak*


5.       Seterusnya, tutup api dapur dan masukkan ke dalam Loyang / apa-apa jenis bekas yang bersesuaian la.
*tekan, mendapkan dan padatkan adunan tadi tu biar semuanya rapat-rapat*

(Ana guna bekas tupperware je)

6.       Biarkan haba panas adunan tadi menjadi suam-suam kuku, kemudian bolehlah masukkan Loyang ke dalam peti sejuk.

7.       Akhir sekali, apabila kek dah agak-agak keras tu, bolehlah potong dan dihidangkan untuk dimakan bersama keluarga / kawan-kawan terchenta.

Sudah diposkan untuk kamu :)

*SeLaMaT mEnCuBa*

Wallahua’lam. Salam Mahabbah <3


Post a Comment