BismiLlahirRahmanirRahim~

Friday, 9 January 2015

Kisah Babysitter~

BismiLlahirRahmanirRahim~

AlhamduliLlah.. Cuti akhir tahun sudah pun berlalu. Walau hampir sebulan setengah bercuti di kampung, namun pabila tiba harinya perlu berangkat bermusafir kembali ke bumi KL, ku berasa macam ..... Hmm.. Abah cakap, “Amboi akak.. Dah lama bercuti pun nak mengehek-ehek bila nak habis cuti.. Tak puas lagi ke?” Hhaha.. Abah dah masak dengan perangai anak abah yang sorang ni kann.. Hhihi.. Entahlaa.. Ku rasakan semacam kurang bersedia nak menghadapi semester baru yang akan menjelang ni. Aci tak kalau ana pergi ke KL, tapi hati ana tinggalkan di Kuala Terengganu?? Aci tak? Hhuhu..

Okeylaa.. Berbalik kepada tajuk entri kali ni : 
“Kisah Babysitter~”


Ehemm.. Untuk dua minggu akhir cuti ni, dua orang anak Syurga yang bernama Wan Nia Qaisara Al-Jannah dan juga Wan Dhia Qaleesya Al-Jannah tinggal di rumah nenek. Bermulanya kisah pabila Anjang, iaitu mak saudaraku meminta pertolongan untuk membawa Dhia ke Klinik Desa untuk mendapatkan suntikan 18 bulan. Hal ini kerana beliau sudah kehabisan cuti daripada waktu bekerja. Maka, ana bersiap-siap dan membawa dua beradik tu ke klinik. Haa.. Dapat pengalaman baru pergi Klinik Desa pabila semua yang ada di situ adalah daripada kalangan mak-mak orang. Hhaha.. Mujurlah Dhia tak melarat tangisnya setelah disuntik.

Sejak hari itu, hampir setiap hari ana ke rumah nenek dan berjumpa dengan Nia dan Dhia. Sampaikan kalau bunyi je kereta atau motor, terus si Nia dan Dhia meluru ke pintu, dan memanggil : “ Kak Ngahhh~!!” Hhehe.. Gembira bebenor budak dua orang ni. Ana apa lagi, angkutlah si comel dua orang ni balik rumah. Waktu petang, adik bongsu bermain dengan dua beradik ni di halaman rumah. Wahh.. AlhamduliLlah.. Suka tengok depa riang ria begini..


Nia pulak, dah dua kali dia teman ana pergi ke Bustand KT untuk ambil stok tudung baru. Siap berkawan lagi dengan kakak dan abang kedai. Hhihi.. Pantang kalau pergi kedai alat tulis, jumpa je peralatan yang ada gambar Princess, habislaa.. “Kak Ngah... Nia nak tu.. Nak yang tuu..” Nahh.. Satu set peralatan alat tulis Princess selamat dibelinya. Hee..


Setiap kali dengar azan berkumandang, pandai je Nia ambil wudhu’, pastu ikut Kak Ngah solat. Haa.. Teringat satu hadis Nabi yang mengatakan bahawa anak-anak ni ibarat kain putih. Ibu bapa dan orang terdekatlah yang mencorakkannya. Peribahasa Melayu pun ada menyebut, ‘Melentur buluh, biarlah dari rebungnya.’ Hati dan jiwa anak-anak kecil ni suci sebab tak dicemari dengan debu-debu dosa lagi, tak macam kita yang dah meningkat usia. Allahu~ Moga anak-anak ini membesar menjadi hamba Allah yang soleh.. Ameen...

Hujung minggu lepas, ana katakan pada Nia :
“Nia, Kak Ngah cuti sampai Sabtu depan je.”
“Kak Ngah gi bila KL? Nia nak ikut..Hee...”


Haa.. Pandai laa dia ni acah-acah cakap macam tu.. Padahal kalau malam-malam mesti cari ummi.. Hhaha.. Ayat Nia boleh buat Kak Ngah sedih je..Hhuhu.. Kak Ngah pasti akan merindukan telatah Nia dan Adik Dhia nanti.. Wuuu.. Sabar nehh.. Cuti raya cina nanti Kak Ngah balik semula Ganu, insya-Allah.


UhibbukumfiLlah ila Jannah <3

***Esok akan bermula perjalanan permusafiran ke bumi KL untuk memulakan semester 3, Tahun kedua. Tambah tolak waktu belajar, masih ada lagi 3 tahun untuk ku harungi. Ada yang berpesan : "Takpa, 3 tahun ni tak lama mana pun pabila kita ada kerja buat kat IPG, maka sekejap je eyh. Nak-nak bila masuk tahun praktikal..Tahun depannn.."

Okey, dapat kata-kata semangat ni AlhamduliLlah dahh. Hhehe.. 
Moga Allah memudahkan urusan beliau untuk pengajian tahun akhir ni.. 
Bi idzniLlah..

Wallahua'lam. Salam mahabbah <3
Post a Comment