BismiLlahirRahmanirRahim~

Sunday, 28 December 2014

Kehilangan ...

BismiLlahirRahmanirRahim~


Terkenang daku pada satu kisah ...

“...
Pak imam termenung di serambi surau. Sejak pak bilal pergi, suasana sedikit suram pada wajah tua pak imam.
Aku duduk di sebelahnya.
"Mam, pertapaan saya di surau ni tinggal tak sampai sebulan lagi dah."

Pak imam hanya diam.
"Tak mengapa. Kau pun boleh pergi. Tinggal aku seorang saja di surau ni. Surau ni pun kosong macam biasa."
Ada nada sendu di situ.
"Mam tak boleh macam ni. Sampai bila nak bermuram?"

Pak imam tunduk tengok lantai.

"Kau akan rasa dunia ini dah tak lama.
Bila kawan yang sebaya atau setara umur dengan kau pergi tinggalkan kau.
Kau akan rasa dunia ini sementara, bila orang yang kau sayangi pergi dulu.
Kau akan rasa dunia ini fana semata, bila orang yang selama di sisi telah tiada."

Aku menghela nafas panjang sama.
"Mam, ilmu hari ni? Ada tak?"

Pak imam diam seketika.
"Ada. Tapi sikit saja. Tak tahulah ilmu atau tidak.
Kehilangan memanglah sesuatu yang menyedihkan. Tapi, yang lebih menyedihkan apabila kamu lebih nampak sesuatu yang hilang itu melebihi Allah yang mentakdirkan ianya pergi dari hidup kamu.
Kehilangan itu biasa. Yang luar biasa adalah apabila dengan kehilangan itu menyebabkan kamu bertambah cinta pada Allah. Bukan terus menerus meratapi kehilangan seseorang atau sesuatu itu.
Seperti Allah turunkan hujan lebat. Sangat lebat. Namun, dalam masa yang sama, Dia hantarkan seseorang hantarkan payung pada kamu. Tapi, kamu tetap enggan. Nak duduk juga basah kuyup dalam hujan. Tak mahu berteduh. Tak mahu berganjak. Biarkan saja diri sakit sendiri.
Salah siapa akhirnya. Bukan Allah.
Tapi diri sendiri yang degil.
Keras kepala."


Aku termenung panjang dengar kata-kata pak imam. Dalam maknanya.

"Mam, jadi pak imam juga kena begitu. Walau apapun terjadi, hati teguh tetaplah berdiri."
Pak imam menitiskan air matanya. Kerana dia jua manusia biasa yang tidak kuat. Aku juga tidak kuat. Kita semua tidak kuat.
Hmm..
Kerana kita masih. 
Tidak sepenuhnya bersandar pada Allah yang menguatkan....”

# Sharing Post daripada Encik Sederhana
...............



***AllahuRabbi. AllahuQawiy. Kuatkan jiwa kami, hamba-Mu yang lemah ini.
Tiada kekuatan kami tanpa rahmat dan kasih sayang-Mu, Ya Rahman, Ya Rahim.

Moga cinta dan taqwa kita kepada Tuhan Semesta Alam semakin meningkat dengan berganjaknya kita ke tahun 2015.
Moga Allah redha. BarakaLlahu’alaina.
BismiLlahi tawakkaltu ‘alaLlah. Salam mahabbah <3
Post a Comment